vrijdag 19 juni 2015

Teakhout kuip vervangen (deel 4 - de laatste fase)

Eind April is de boot de kant op gegaan bij Ad Spek in Voorschoten. Niet alleen voor het teak, maar ook voor groot onderhoud aan de romp, waarover meer in een volgend artikel op mijn blog.

De laatste teak voorbereidingen heb ik nog thuis en in Hellevoetsluis gedaan, met name het op maat frezen van de paneeltjes voor de zit achter het stuurwiel en het uitlijnen van het teak op de vloer achter het stuurwiel.


Prioriteit had het ophogen van de vloer in de kuip. Het bestaande TBS ligt een kleine 4mm verdiept ten opzichte van de rand aan de zijkanten.
Eerst maar eens het TBS verwijderd door het met een Stanley mes in smalle stroken te snijden en vervolgens los te trekken. De achtergebleven lijmlaag was vrij makkelijk te verwijderen met een brede verfkrabber. De laatste restjes lijm vervolgens met Thinner verwijderd en de gelcoat grof geschuurd.



Om een vlakke vloer te krijgen heb ik het geheeld dicht gesmeerd met epoxy (het groene vlak op de foto's hieronder), gelijk met de omliggende rand. Ik heb dit in een aantal dagen in meerdere dunne lagen epoxy opgebouwd. Een stevig aluminium hoekprofiel diende als rij.


De volgorde van werken was wel anders dan de volgorde van de foto's doet vermoeden, de vloer heb ik als laatste in het hele project dicht gezet met epoxy.
De twee zijkantjes van de achterzit heb ik als eerste vast gelijmd, hiervoor heb ik Simson Bedding Compound gebruikt. Met een fijne lijmkam heb ik de compound verdeeld over het vlak, waarna de panelen in de lijm zijn gedrukt. De 3mm afstandsblokjes rondom de paneeltjes geplaatst om te voorkomen dat de panelen zouden verschuiven. Om een constante druk op de paneeltjes te houden had ik 6 zandzakken van 25Kg aan boord. Die heb ik iedere keer twee dagen op het vastgelijmde teak laten liggen.


Stuk voor stuk heb ik de panelen vastgelijmd, 2 paneeltjes per keer. Meestal had ik er een paar dagen tussen zitten voordat ik weer met de volgende paneeltjes verder kon.
In de tussentijd kon ik verder met het "project Romp" en kon ik de kiel en onderkant onder handen nemen. De boot staat inmiddels al een week of 5 op de kant, het wordt dus tijd dat deze twee projecten tot een einde komen.


Nadat alle panelen waren vastgelijmd was het laatste de afwerking rondom het teak. Het rondom met tape afplakken was nog een hele klus.


Het rondom primeren en afkitten koste (uiteraard) nog de nodige tijd. Eerst heb ik de zit achter het stuurwiel afgekit.
Net voordat ik daaraan begon had ik een net gerepareerde kraan gemonteerd in de kombuis. Halverwege het afkitten hoorde ik plots de waterpomp lopen en dacht ik "da's niet goed". Snel even tussendoor naar binnen, schakelaar pomp uitgezet en snel gekeken wat de oorzaak was. Het bleek dat er een slang in het kastje onder de kraan los was geschoten met als gevolg een waterballet in het kastje en op de vloer... Dat was even balen!
Maargoed, de klus moet af, dus snel weer het kitpistool ter hand genomen en verder gegaan met het afkitten van de achterzit. Direct daar achteraan de tape verwijderd.


Na het afkitten van alle panelen rest nog het afwerken en schuren van de naden rondom het teak. Dit heb ik even uitgesteld.
De boot is 18 Juni weer het water in gegaan, ook het project Romp was toen afgerond.

Tijd om te gaan varen en nog van het seizoen te gaan genieten! Een foto van de teak kuip moet ik nog eens maken en zal ik later nog aan dit artikel toevoegen.
Hier alvast één foto van de inmiddels afgewerkte banken en kuipvloer...



Klik HIER om het album met alle foto's m.b.t. het vervangen van het teak te bekijken.

Geen opmerkingen: